MUREKLA

RADIO EN TV COMMERCIALS

Unieke audio voor radio- of tv commercial

Meestal is geluid speciaal gemaakt om naar te luisteren: muziek bijvoorbeeld. Je luistert ernaar en geniet ervan. Het wordt gecomponeerd om gehóórd te worden. Voor muziek bij commercials werkt dat anders. Het mag indrukwekkend gemusiceerd zijn, prachtig gezongen en met de juiste dictie uitgesproken, toch is het ondergeschikt aan het eigenlijke doel: een commercial die overtuigt! Dit geluid leidt dus nooit de aandacht van de boodschap af. Anders gezegd: goed geluid hoor je niet.

Radio en TV Commercials 3

RADIO COMMERCIALS

Hoeveel kost een Radio Commercial eigenlijk?

Radiocommercials van Murekla vallen op, blijven hangen en communiceren het juiste verhaal.

Radio en TV Commercials 4

TV COMMERCIALS

Jouw TV commercial op professionele wijze gefilmd!

TV-commercials voor ieder budget. Murekla maakt al ruim 30 jaar televisiecommercials voor landelijke en regionale omroepen. Kies uit full motion of grafische tv commercial.

Inkopen reclame zendtijd

INKOOP ZENDTIJD

Zorg voor een strategie voor het inkopen van zendtijd.

De inkoop van reclamezendtijd is vaak omslachtig, niet bij Murekla. Wij hebben een groot netwerk en directe lijnen.

Ervaren componisten en muzikanten voor een uitstekende RTV commercial

De audioproducenten van Murekla audio & visuele communicatie hebben dit goed begrepen. Want behalve talentvolle componisten en muzikanten zijn zij ook ervaren reclamemakers. Ze kennen alle muziekgenres en weten – met de juiste tonen, een effect op het goede moment en een commentaarstem met het ideale timbre – de inhoud van uw boodschap te versterken.

Kosten radiocommercials.

Wat kost een commercial? Die vraag is makkelijker gesteld dan beantwoord. Net als bij de prijs van een huis, een auto en een spijkerbroek is het maar net wat je wilt. En wat je niet wilt. Het kan voor weinig en het kan voor veel.

Van idee tot eindproductie/ hoe het werkt

Het zal duidelijk zijn dat een commercial zonder muziek minder kost dan een commercial met muziek, en dat een commercial met 3 verschillende voice-over-stemmen een hogere prijs heeft dan een versie met maar 1 stem. Hoewel… je spot laten inspreken door 1 bekende Nederlander kan een hogere prijs hebben dan 3 minder bekende Nederlanders bij elkaar.

Ook een belangrijke factor is: de zender (of zenders) waar de commercial uitgezonden gaat worden. Meer specifiek gezegd: het uitzendbereik. Er wordt onderscheid gemaakt tussen lokaal, regionaal en nationaal. Hoe groter het uitzendgebied, hoe hoger de kosten voor de spreekstemmen (voice-overs) en voor de muziek. Dat heeft te maken met de rechten voor gebruik en toepassing, ook wel buy-out genoemd. Om maar eens even wat concrete bedragen te noemen voor uitsluitend het gebruik van stock-muziek in een commercial: 35,- euro voor lokaal gebruik; 100,- euro voor regionaal gebruik en 450,- euro voor nationaal gebruik. Dat is alleen nog maar voor het gebruik van stock-muziek volgens de BUMA/STEMRA-tarievenlijst. Dit zijn nog niet de prijzen van een complete radioreclame. Eén en hetzelfde muziekstuk heeft dus verschillende tarieven, afhankelijk van hoe en waar dat wordt uitgezonden. Nou is het niet noodzakelijk of verplicht om je tot stock-muziek te wenden als je muziek in een commercial wilt.

Bij Murekla beschikken we over een zeer uitgebreide collectie muziek die niet via de BUMA/STEMRA tarievenlijst wordt berekend. Dat kan voordelig uitpakken. Daarnaast bieden we een eigen componeer-service. Muziek op maat gemaakt door onze huiscomponist, speciaal voor uw commercial. Er is dus verschil in tarieven voor lokaal, regionaal of nationaal gebruik. Dat geldt voor het gebruik van muziek, maar ook voor de spreekstemmen(voice-overs, stemacteurs). Terwijl het nou juist weer niets voor de prijs uitmaakt of de commercial 10 seconden duurt of 20 seconden. Niet voor de muziek, niet voor de voiceover en ook niet voor de studio. Dus niet voor het MAKEN van een commercial. De lengte van de commercial is wél bepalend bij de UITZEND-tarieven, maar dan komen we op het gebied van ‘inkopen van zendtijd’ en ‘media inkoop radio’. Op die onderdelen komen we verderop terug. Eerst houden we het even bij de pure kosten voor het maken (produceren) van een commercial. Een reclamespot die langer is dan 30 seconden komt niet veel voor. In elk geval niet op de regionale en nationale zenders. Maar mocht je van plan zijn een commercial te laten maken die een grotere lengte heeft dan een halve minuut, wees er dan op voorbereid dat de kosten hoger kunnen uitpakken dan je in eerste instantie had ingeschat. Met name voor de muziek. Vanaf nu zullen we het hier dan ook alleen hebben over radiospot met een lengte tot maximaal 30 seconden. Alles daarboven is ‘een speciaal geval’.

---------------A = Goed in acteren ---------------- E = Enthousiast ----------------------W = Warm --------------------- Z = Zakelijk ------------------------ F = Frivool ------------------------- O = Op aanvraag

Voice-over mannen nederlands

Man 1
EWZ
Man 1EWZ
Man 2
EWZ
Man 2EWZ
Man 3
EW
Man 3EW
Man 4
WZ
Man 4WZ
Man 5
EAWZ
Man 5EAWZ
Man 6
EAWZ
Man 6EAWZ
Man 7
EW
Man 7EW
Man 8
EAWZ
Man 8EAWZ
Man 9
EWZ
Man 9EWZ
Man 10
EWZ
Man 10EWZ
Man 11
EZ
Man 11EZ
Man 12
EAWZ
Man 12EAWZ
Man 13
WZ
Man 13WZ
Man 14
EWZ
Man 14EWZ
Man 15
WZ
Man 15WZ
Man 16
EW
Man 16EW
Man 17
E
Man 17E
Man 18
WZ
Man 18WZ
Man 19
EAWZ
Man 19EAWZ
Man 20
EAWZ
Man 20EAWZ
Man 21
EWJ
Man 21EWJ
Man 22
Z
Man 22Z
Man 23
E
Man 23E
Man 24
EW
Man 24EW
Man 25
EWZ
Man 25EWZ
Man 26
E
Man 26E
Man 27
A
Man 27A
Man 28
WZ
Man 28WZ
Man 29
WZ
Man 29WZ
Man 30
EWZ
Man 30EWZ
Man 31
E
Man 31E
Man 32
EAWZ
Man 32EAWZ
Man 33
EAW
Man 33EAW
Man 34
EWZ
Man 34EWZ
Man 35
EJ
Man 35EJ
Man 36
EW
Man 36EW
Man 37
EJ
Man 37EJ
Man 38
EAJ
Man 38EAJ
Man 39
EAWZ
Man 39EAWZ
Man 40
EJ
Man 40EJ
Man 41
WZ
Man 41WZ
Man 42
EWZ
Man 42EWZ
Man 43
EAW
Man 43EAW
Man 44
WZ
Man 44WZ
Man 45
EAWZ
Man 45EAWZ
Man 46
EAW
Man 46EAW
Man 47
EWZ
Man 47EWZ
Man 48
EWZ
Man 48EWZ
Man 49
WZ
Man 49WZ
Man 50
WZ
Man 50WZ
Man 51
EWZ
Man 51EWZ
Man 52
EAWZ
Man 52EAWZ
Man 53
EAWZ
Man 53EAWZ
Man 54
EWZ
Man 54EWZ
Man 55
AW
Man 55AW
Man 56
EZJE
Man 56EZJE
Man 57
EWZ
Man 57EWZ
Man 58
WZ
Man 58WZ
Man 59
EZJ
Man 59EZJ
Man 60
EWZ
Man 60EWZ
Man 61
EAWZ
Man 61EAWZ
Man 62
EWZ
Man 62EWZ
Man 63
WZ
Man 63WZ
Man 64
EWZ
Man 64EWZ
Man 65
EWJ
Man 65EWJ
Man 66
EZ
Man 66EZ
Man 67
EWZ
Man 67EWZ
Man 68
EZ
Man 68EZ
Man 69
EAWZ
Man 69EAWZ
Man 70
WZ
Man 70WZ
Man 71
EAWZ
Man 71EAWZ
Man 72
WZ
Man 72WZ
Man 73
EWZ
Man 73EWZ
Man 74
EZ
Man 74EZ

Voice-over vrouwen nederlands

Vrouw 1
EW
Vrouw 1 EW
Vrouw 2
EWZEAWZ
Vrouw 2EWZEAWZ
Vrouw 3
E
Vrouw 3E
Vrouw 4
EAW
Vrouw 4 EAW
Vrouw 5
EW
Vrouw 5 EW
Vrouw 6
EAWZ
Vrouw 6 EAWZ
Vrouw 7
EAWZ
Vrouw 7 EAWZ
Vrouw 8
EAWZ
Vrouw 8 EAWZ
Vrouw 9
WZ
Vrouw 9 WZ
Vrouw 10
E
Vrouw 10E
Vrouw 11
EAWZ
Vrouw 11EAWZ
Vrouw 12
E
Vrouw 12E
Vrouw 13
EWZJ
Vrouw 13EWZJ
Vrouw 14
EW
Vrouw 14EW
Vrouw 15
WZ
Vrouw 15WZ
Vrouw 16
EAWZ
Vrouw 16EAWZ
Vrouw 17
EW
Vrouw 17EW
Vrouw 18
E
Vrouw 18E
Vrouw 19
EAWZ
Vrouw 19EAWZ
Vrouw 20
WZ
Vrouw 20WZ
Vrouw 21
EWZ
Vrouw 21EWZ