Meestal is geluid speciaal gemaakt om naar te luisteren: muziek bijvoorbeeld. Je luistert ernaar en geniet ervan. Het wordt gecomponeerd om gehóórd te worden. Voor muziek bij commercials werkt dat anders. Het mag indrukwekkend gemusiceerd zijn, prachtig gezongen en met de juiste dictie uitgesproken, toch is het ondergeschikt aan het eigenlijke doel: een commercial die overtuigt! Dit geluid leidt dus nooit de aandacht van de boodschap af. Anders gezegd: goed geluid hoor je niet.
RADIO COMMERCIALS
Radiocommercials van Murekla vallen op, blijven hangen en communiceren het juiste verhaal.
TV COMMERCIALS
TV-commercials voor ieder budget. Murekla maakt al ruim 30 jaar televisiecommercials voor landelijke en regionale omroepen. Kies uit full motion of grafische tv commercial.
INKOOP ZENDTIJD
De inkoop van reclamezendtijd is vaak omslachtig, niet bij Murekla. Wij hebben een groot netwerk en directe lijnen.
De audioproducenten van Murekla audio & visuele communicatie hebben dit goed begrepen. Want behalve talentvolle componisten en muzikanten zijn zij ook ervaren reclamemakers. Ze kennen alle muziekgenres en weten – met de juiste tonen, een effect op het goede moment en een commentaarstem met het ideale timbre – de inhoud van uw boodschap te versterken.
Wat kost een commercial? Die vraag is makkelijker gesteld dan beantwoord. Net als bij de prijs van een huis, een auto en een spijkerbroek is het maar net wat je wilt. En wat je niet wilt. Het kan voor weinig en het kan voor veel.
Het zal duidelijk zijn dat een commercial zonder muziek minder kost dan een commercial met muziek, en dat een commercial met 3 verschillende voice-over-stemmen een hogere prijs heeft dan een versie met maar 1 stem. Hoewel… je spot laten inspreken door 1 bekende Nederlander kan een hogere prijs hebben dan 3 minder bekende Nederlanders bij elkaar.
In plaats van te bekijken en op te sommen wat er allemaal mogelijk is, is het vaak beter om te beginnen met de vraag: wat wil je eigenlijk bereiken met je commercial? Heb je een heel concrete actie of aanbieding waar je mensen op wilt attenderen, en waarbij dus een snelle respons gewenst is? Of gaat het je meer in het algemeen om het vergroten van je naamsbekendheid? Er kunnen nog meer redenen zijn, maar in grote lijnen kunnen we een onderscheid maken tussen radioreclame voor een ‘korte-termijn’ en voor een ‘lange-termijn’. Beide manieren van aanpak vragen een eigen media-advies en daarmee ook een ander beleid voor media inkoop. Een eenvoudig voorbeeld van ‘korte-termijn’ kan zijn: “Deze week zeventig procent korting op al onze tuinmeubelen. Wees er snel bij want op is op.” Deze tekst is 1 week inzetbaar en gaat dus niet lang mee. Om zoveel mogelijk mensen in zo kort mogelijke tijd te bereiken, ligt het voor de hand om deze commercial in die ene week zo vaak mogelijk uit te zenden. Een voorbeeld van ‘lange-termijn’ is: “Het beste adres voor badkamermeubelen in de regio. De complete collectie staat altijd demonstratieklaar in onze showroom.” Deze commercial heeft geen ‘houdbaarheidsdatum’, want hij gaat niet over een speciale actie. En het gaat ook niet over een product dat mensen elke dag of elke week aanschaffen. Er is dus geen reden om deze commercial in 1 week heel vaak uit te zenden. Integendeel: dit is typisch een boodschap die je niet te vaak, maar wel met regelmaat, voorbij laat komen om mensen erop te blijven attenderen.
De volgende stap is het bepalen van het afzetgebied. Je hebt besloten om te gaan adverteren op de radio. Maar op welke radio eigenlijk? Richt jouw winkel met tuinmeubelen zich op je eigen gemeente (lokaal) of komen de klanten ook uit verder gelegen plaatsen in de omgeving (regionaal)? Vertaald naar media-inkoop: gaan we uitzenden op een lokale of op een regionale radiozender? Dat tweede kost gewoonlijk meer, maar kan ook meer opleveren doordat de commercial door meer mensen gehoord wordt.En misschien kan het zelfs interessant zijn om landelijk (nationaal) te gaan uitzenden? Wij bij Murekla denken graag mee over dit soort vragen. Hoe beter je weet welke mensen je wilt bereiken, hoe makkelijker het is om de zender te kiezen. En hoe groter de kans dat de kosten in overeenstemming zullen zijn met opbrengsten.
Zodra bekend is wat het doel is van de radiocommercial en op welke zender(s) die uitgezonden moet gaan worden, kan het daadwerkelijke maken van de eigenlijke commercial beginnen. De eerste fase daarvan is:
Creatie
Het nadenken over de woorden, de vorm, de ‘toon’ en de sfeer. Het schrijven van de definitieve tekst die straks in de commercial te horen zal zijn. Dit is de basis van de commercial en deze fase vraagt dan ook veel aandacht.
De kunst is om met zo min mogelijk woorden precies dát te vertellen dat de luisteraar nodig heeft om in actie te komen. Waarom zo weinig mogelijk woorden? Allereerst om de uitzendkosten zo laag mogelijk te houden (hoe langer een commercial is hoe hoger de uitzendkosten zijn). Ten tweede om de boodschap ‘overzichtelijk’ te houden. Er zit een limiet aan de informatie die een luisteraar in 20 seconden tot zich kan nemen en verwerken. Een opsomming van het complete assortiment en een uitgebreide routebeschrijving horen op een website en in een brochure, maar niet in een radiospot. Een goede tekst weet de luisteraar dusdanig te prikkelen en stimuleren dat hij zelf de extra informatie gaat opzoeken op de website, of aanvragen via telefoon. Een goede tekst is overigens ook niet een dertien-in-een-dozijn tekst, vinden wij bij Murekla. Originaliteit en eigenheid zijn belangrijk. Dat wil niet zeggen dat het raar of afwijkend moet zijn, maar een zin als: “Wij leveren al jaren de beste kwaliteit en service, voor een betaalbare prijs” is wel erg makkelijk en standaard. Zouden er veel radioluisteraars zijn die naar de winkel komen rennen na het horen van zo’n zin? Zou het niet beter zijn om iets meer tijd te nemen voor het bedenken van een boodschap die preciezer de kracht van jouw bedrijf verwoordt?
Dat is precies waar we bij Murekla goed in zijn. Bij het schrijven van de tekst kan eventueel ook al een suggestie voor een soort stemgeluid worden gedaan. Dat kan heel globaal zijn ‘betrouwbare lage mannenstem’ of ‘jeugdige lichte vrouwenstem’ maar er kan ook specifiek een bepaalde stemacteur bij naam worden genoemd, omdat de tekst wellicht al ‘op zijn stem’ is geschreven.
De volgende stap is het bepalen van het afzetgebied. Je hebt besloten om te gaan adverteren op de radio. Maar op welke radio eigenlijk? Richt jouw winkel met tuinmeubelen zich op je eigen gemeente (lokaal) of komen de klanten ook uit verder gelegen plaatsen in de omgeving (regionaal)? Vertaald naar media-inkoop: gaan we uitzenden op een lokale of op een regionale radiozender? Dat tweede kost gewoonlijk meer, maar kan ook meer opleveren doordat de commercial door meer mensen gehoord wordt.En misschien kan het zelfs interessant zijn om landelijk (nationaal) te gaan uitzenden? Wij bij Murekla denken graag mee over dit soort vragen. Hoe beter je weet welke mensen je wilt bereiken, hoe makkelijker het is om de zender te kiezen. En hoe groter de kans dat de kosten in overeenstemming zullen zijn met opbrengsten.
Is de creatie klaar en goedgekeurd? Dan kan de geluidsstudio aan de slag. Deze fase wordt ‘het produceren’ of ‘de productie’ genoemd. Simpel gezegd: het opnemen en hoorbaar maken ervan. Nu wordt uitgevoerd wat in een eerder stadium is bedacht. Bij sommige producties is die grens tussen creatie en productie heel strikt, maar het komt voor dat in de geluidsstudio wordt besloten om iets niet precies zo uit te voeren als het vooraf is bedacht. Bijvoorbeeld omdat de tekst niet blijkt te passen in de beschikbare seconden. Of doordat de stemacteur (al dan niet bewust) met een andere invulling komt dan werd verwacht. Of de gekozen muziek blijkt niet goed te matchen met de tone-of-voice die voor de voice-over is gekozen. Het werk in de geluidsstudio bestaat uit: Opnemen van de voice-over (spreekstem). Toevoegen van muziek. Toevoegen van geluidseffecten. Afmixen zodat alles goed samenklinkt, in de juiste verhoudingen. Uitzendversies maken die geschikt zijn om op te sturen naar de gekozen zender(s).
Muziek in een radiocommercial
Het is geen noodzaak of verplichting om muziek te gebruiken in een commercial. Toch wordt het wel vaak gedaan. Omdat muziek helpt om 1) de sfeer van de commercial te versterken, 2) de doelgroep directer aan te spreken, en 3) herkenbaarheid en identiteit te geven aan de commercial. Nog een stapje verder dan alleen muziek, is: muziek met zang. Vooral voor de herkenbaarheid en identiteit van de commercial (en dus van je merk) kan het enorm goed werken om (een deel van) de tekst te laten zingen op melodie. Ook dit is iets dat Murekla kan verzorgen. De keuze voor wel of geen muziek in een commercial is – als het goed is -al gemaakt in de creatie-fase. Maar tijdens de productie kan een andere beslissing worden genomen. Bijvoorbeeld omdat er veel informatie wordt uitgesproken door de voice-over en de muziek daarbij eigenlijk meer in de weg zit dan iets toevoegt.
Vul je gegevens in en wij bellen terug binnen 24h
Voorbeeld goedkope radiocommercials
Leuk, al die uitleg… maar wat kost nou een commercial? Hoe goedkoop kan het? Oké, als het zo goedkoop mogelijk moet… laat dan een eenvoudige commercial maken van 10 seconden die uitgezonden gaat worden op 1 lokale radiozender. Met 1 spreekstem (man of vrouw), geen muziek, geen geluidseffecten, geen speciale mix-eisen en geen verdere bijzonderheden.
Het feitelijke werk dat hiervoor gedaan moet worden, is: tekst schrijven, stem opnemen en afmixen. Dit is te realiseren voor een totaalbedrag van 300,- euro. Maar let wel… alleen uit te zenden op 1 lokale radiozender en niet langer dan 1 jaar. Zodra de commercial langer of op meer plekken ingezet gaat worden, gaat de prijs omhoog. Besef ook dat we het nu alleen nog hebben over het MAKEN van de radiocspot. Dit zijn de productiekosten. De prijs voor het uitzenden zit hier nog niet bij in. En hoe hoog die uitzendkosten precies zullen zijn… dat hangt weer van erg veel factoren af. Elke zender hanteert daar andere tarieven voor, en het maakt dan ook nog eens uit op welke tijdstippen een commercial uitgezonden wordt. Op de momenten dat er meer luisteraars zijn, heeft de reclamezendtijd een hoger tarief. Bij veel zenders speelt ook de lengte van de commercial een rol. Een commercial van 20 seconden uitzenden kost dan meer dan eentje van 15 seconden. Wat kan betekenen dat je voor de vraag komt te staan of je de commercial zo kort mogelijk moet houden zodat je hem vaker kunt uitzenden, of toch liever een wat langere commercial maakt zodat je al je informatie erin kwijt kunt, met als gevolg dat je deze wat minder vaak kunt uitzenden. Daarbij kan het lonend zijn om te informeren naar speciale package-deals bij zenders.
Advies radiocampagne
Kortom een commercial voor de radio is niet een kant-en-klaar product dat van een schap gepakt kan worden. Daardoor is het lastig tot ondoenlijk om er vaste prijzen voor te noemen. Wij informeren en adviseren graag. Neem contact met ons op en we bekijken samen hoe we een radiocampagne kunnen opzetten en uitvoeren.
Wilt u dat wij contact met u opnemen? Vul dan het formulier in en druk op verzenden. Wij reageren uiterlijk binnen 24 uur op uw inzending.
Velden met een * zijn verplicht.